Mak, along nak minum leh?  

Posted in

walawei, kering gler tekak nih...baru lepas setel loading baja dalam lori dgn Ngah atas arahan da Boss...kalo saja-saja tobat aku tak buat haha...tu pun dapat arahan time dah capai tuala, alamat lambat sikit je memang mengulor la jawabnya...berat keseluruhan angkutan kitorang tadi diterjemahkan dalam pengiraan di bawah:

(salin cepat,nanti cikgu dah nak padam baru nak terhegeh-hegeh!)

36 beg x 50kg per beg = 1.8tan 
1.8tan/2 pekerja = 0.9tan@900kg <--- banyak ni la aku angkat tadi

ingat masa sekolah rendah dulu ada sekali kena membaja sawit masa bulan pose...time tu habis suma tenaga kerja dikerah termasuk le sepupu aku si Ta, dah jadi doktor pun dia sekarang...tapi harus diingat bahawasanya dia jadi doktor bukan disebabkan membaja sawit di bulan pose pun, so korang takyah la tetiba berura-ura nak wat part-time di ladang-ladang sawit berhampiran selepas ni...kalo betul teori ni dah lama aku & Ngah bukak klinik kami sendiri...cuma Ngah takde le lari jauh sangat sebab dia bakal kawen dengan seorang doktor gak lepas raya ni...

kat mana tadi?...mudah nor merepeknya...haa berbalik pada citer kerahan tenaga di bulan pose...masa tu sawit baru berumur 1-2 tahun so mana le tinggi mana pun cam sekarang...sekarang ni ok la sikit sebab redup...memang redha je la...manade lagi talian Teledera mahupun talian Nur 15999 waktu tu...dengan berbekal sebuah baldi seorang (kadang-kadang kalo dah out sangat kongsi berdua) kitorang menjalankan tanggung jawab yang diamanahkan...balik-balik umah memang flat habis la...flat-flat bateri henpon korang bila charger tertinggal, flat lagi aku masa tu...sempat tanggal baju je pastu terus terbongkang depan tv berkuasa bateri...ha! aku sempat lagi merasa ala-ala kononnya susah macam time jepun...nanti aku leh la citer kat cucu-cucu aku,"korang nak tau tak grandpa masa umur-umur korang dulu, tengok tv pakai bateri keta taw!"...diorang mesti mensferakan mulut seraya berkata,"wowww..., susahnya grandpa time tu...cayang grandpa"...ololololo...

dah-dah, merepek lagi...back to the topic...mata tengok tv tapi dalam pale otak keadaan 50/50 antara meneruskan pose  sampai habis ataupun kira 1/2 hari ni+1/2 hari esok=1 hari penuh...nak try mintak pelepasan dari da Boss?...huh, memang la akan dapat...dapat sebirat dua kat belakang dengan pencuci senapang...maka pilihan terakhir yang ada cuma terletak pada asst. Boss a.k.a mak aku...bila time rehat mak balik jap ke rumah dari tempat keje beliau yang jaraknya hanya bagaikan isi dengan kuku...bukan seumpama aur dengan tebing ye tuan-tuan, jauh tu!...aku pun dengan muka paling sebek memulakan proses rayuan,"mak, along penat la hari ni...macam tak dapat la nak pose penuh...along nak minum leh?"...mak aku dengan penuh kasih sayang & sabar memujuk agar aku meneruskan gak pose hari tu...macam-macam alasan mengelirukan dipakai seperti 'dah tak lama pun nak berbuka' dihujahkan pada aku...padahal pukul 1 pon belum...ye la, time tu nak tengok jam berjarum pun tak reti lagi(nota:aku mmg lambat reti tengok jam berjarum)...apatah nak mengagak masa...aku percaya je la...

"tak pun gi mandi nu, segar sikit badan", cadang mak aku...ok kataku, sayang gak kan dah separuh hari pose tetiba nak give-up...pe kata Ngah nanti...tak kan aku nak kalah dengan dia...masa tu memang wujud unsur-unsur persaingan melampau antara aku dengan Ngah dalam apa jua bidang...aku syak ni mesti taktik mak abah untuk kami bersaing dalam bidang akademik...sehinggakan kadang-kadang aku menggunakan pelbagai kekasaran untuk meluahkan ketidakpuasan hati akibat kalah kepada beliau...memang aku takleh terima kekalahan lebih-lebih lagi kepada adik aku sendiri, aku kan abang Long!...kalo kitorang tengah main berdua mahupun berempat dengan Ta & Teh tetiba terdengar suara budak menangis tu memang sah la maksudnya masa tu aku tengah kalah...sori Ngah, aku bukan seorang Along yang baik buat ko...

ek eleh, tangkap syahdu lak...citer tak habis lagi...ok janji, ni last part...aku pun capai tuala dan terus menuju ke bilik air...sangkut tuala kat celah tingkap...seluar dilucut lalu dikuis aje ke tepi...capai secebok air, aku mula menjirus dari kepala...perghhh best giler time panas-panas kena air...kalah rasa brain freeze tatkala menyedut slurpee laju-laju...cebok yang kedua, tanpa sedar mulut aku terbuka...air paip mula memasuki ruang rongga anak tekak...glup, wah lagi best giler rasa dia...macam air sirap pon ada...(masa tu setan dah tepuk kaki sbb tangan diorg kena ikat)...maka hari tu aku tewas jua...dugaannya bukan air coke berais 4 segi kecik-kecik, slurpee seben e mahupun ais pong leh kerat dua...sekadar air paip berklorin tanpa sebarang perisa tambahan...


This entry was posted on 2008/09/16 at Tuesday, September 16, 2008 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

4 ppl left their mark

lolx kelakar je ayat2 ko :PP tu la, nk bukak puasa biar besar2an sket. kalau bukak dgn air kosong adalah rugi dunia dan akhirat lolx (moral: jgn ponteng puasa kpd budak2 semua) :P

September 16, 2008 at 12:50 PM

tu la psl,dua2 rugi...alang2kan?...tp itu 1 strategi sbnrnya, kalo dibuat dlm skala besar mau dpt dihidu serta-merta...ya, jgn ponteng pose bdk2 & lebih2 lg bapak2 bdk

September 16, 2008 at 1:11 PM

ok gak tu, masih fikir pasal moral dan etika pada masyarakat. "kalau nak buat jahat jgn ajak org buat jahat, kalau taknak buat baik jgn kaco org nk wat baik" hehe... ok x tu

September 18, 2008 at 5:40 AM

stuju!...couldn't agree more

September 18, 2008 at 11:59 PM

Post a Comment