Ngesot  

Posted in

Atas jalan ni ramai orang. Semua nak tuju ke situ. Macam-macam pe'el. Ada yang gerak rilek-rilek santai-santai sambil menikmati keindahan alam, ada yang berhenti kat tempat-tempat menarik ambik gambar untuk dikenang & ada juga yang dah berhenti ingatkan dah sampai sedangkan jalan masih jauh. Kaedah bergerak? Ada yang ngesot sikit-sikit, ada yang lari-lari anak & ada juga yang pecut berdesup sehingga Usain Bolt saspek dadah apa la mereka pakai.

Nak cerita kat sini kisah yang ngesot. Tetap juga bergerak siapa berani kata tak. Pegang mazhab sekadar ada. Janji ikut. Dia tak berhenti, memang dia bergerak. Namun timbul masalah bila yang mengesot itu adalah mereka yang perlu membawa segerombolan manusia untuk sampai. Kalau yang dibawa itu jenis ngesot juga takpe. Ikut je la sebab mana boleh nak potong line. Melanggar adat.

Yang diberi tanggungjawab membawa itu juga ramai. Kebanyakannya berlari-lari anak sebab ini bukan acara 100 meter. Kot la yang ngesot ni tetiba gpsnya abis bateri maka pada siapa nak ditanya arah. Sebab tu kena bergerak seiring. Papehal boleh sahaja dibincang sama-sama. Bukan dipendam senyap-senyap sampai lama-lama busuk bernanah. Awal-awal boleh juga disapu ubat, dah buruk simpan pun buat menambah derita. Nanti apabila tak dapat nak merujuk dek jauh sangat tertinggal di belakang maka masa itu yang ngesot ni akan ikut kepala sendiri. Apabila ikut kepala sendiri maka kesahihan keputusan itu diragui. Main belasah ikut suka. Perasan betul sedangkan banyak merapu dari yang benar. Banyak ikut nafsu dari akal. Siapa yang jadi mangsa? Semestinya yang dibawa yang tak tahu apa-apa, yang belum boleh melukis garis sempadan antara yang batil & yang hak. Padanya apa yang ada di depan mata itulah dia. Kapal terbang di awan biru berada di tapak tangan.

Apa salahnya kita gerak sekali. Senang sikit kalau ada apa-apa. Kot la "on the way" tu habis bekalan ikhtiar hidup, boleh juga kita berkongsi. Kalau banyak sama dilapah, andai sikit sama-sama kita cicah. Yang kepala kat depan pun sampai mana dia larat nak kejap-kejap toleh nun jauh ke belakang untuk periksa. Kan senang kalau sekali berada di barisan hadapan. Toleh kiri & kanan dah nampak saf itu lurus atau bengkok. Kat depan tu banyak lagi cabaran yang bakal mendatang. Nak dihadapi dengan hati yang jitu. Yang jika dilihat dari sisi tetap kan hanya nampak satu. Lama-lama tak larat jangan kecewa sekiranya kami bergerak terus ke hadapan.

This entry was posted on 2009/11/07 at Saturday, November 07, 2009 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

4 ppl left their mark

huhu..betol jgk tu~ herm~

November 7, 2009 at 3:35 AM

Kalau suma nak sebaris, pun boleh merosakkan baris sbb bile suma nak sebaris di depan,kene berhimpit.. susah nak gerak.. last2 saf jd senget..

November 10, 2009 at 1:30 AM
tawawfayakof  

ada cara nak kasi laju ke?

kalau karat, letak minyak pelincir. kalau komputer, uninstal/stop proses mana yg tak patut. kalau kereta, kasi tukar cc, drop enjin.. kalau kamera, kamera angkat pun jadi laaa

November 12, 2009 at 12:46 PM

evy~betol ek?

air~mmg kena disusun ikut tugas/ranking...kalo x semua masjid kena dibuat memanjang...nak duduk depan kena la awal...ini dtg pun lambat pastu abes langkah kepala org

tawaw~kalo larat kepala seret jugak...tu yg sakit...tp kalo smpi melambatkan yg lain, tgglkan aje

November 15, 2009 at 10:18 AM

Post a Comment