Tolong pandu aku semula ke jalan itu  

Posted in

Oh Tuhanku pemilik sekalian alam,

Dengarlah luahan hatiku yang dalam,
Perahuku sudah semakin karam,
Cahaya dian yang kian kelam,
Dalamnya lautan tak terselam.

Wahai sahabat maafkan diriku,
Sudahku tunjuk jalan ke situ,
Walau jauh beribu batu,
Tetap melangkah satu-persatu,
Sungguh jalan penuh berliku,
Jalan yang benar lagaknya begitu.

Tari godaan asyik melalaikan,
Memesong ikrar demi Tuhan,
Bagaimana nak ku lalu seninya jambatan,
Dengan belakang yang penuh beban,
Panji ikrar yang penuh kekusutan,
Pancaindera acapkali kehausan.

Pangkal kekuatan sedangkan khianat,
Sungguhpun tahu tetap ku buat,
Meredah akar pesong berselirat,
Ikut sangat bisikan yang lama,
Kejap ingat kejap terlupa,
Mujur ku bertemu yang paling utama.

Ikatan ini jangan Kau longgarkan,
Hanya itu tempat pegangan,
Hanya itu asal kekuatan,
Hanya itu sebenar jalan.

Ampun intan ampun permata,
Tetaplah bersinar cahayamata,
Pandu aku sampai ke pintu,
 Pandu aku sampai bertemu, 
Pandu aku kembali padaMu,
Pandu aku semula ke jalan itu.

jon jonson{24 Ogos 2008}

This entry was posted on 2008/08/23 at Saturday, August 23, 2008 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

2 ppl left their mark

ni lah apa yg sy sgt2 perlukan skang.. -->petunjuk.

August 24, 2008 at 5:55 PM

mintak je dari yg Maha Mengetahui insya'Allah dia bagi panduan...petunjuk utk pe tu agaknya?

August 24, 2008 at 7:43 PM

Post a Comment