Unjin  

Posted in

Auk auk(korang bayang le sendiri bunyi anjing menyalak yang cukup annoying)

"Bunyi apa tu Man? Dari tadi lagi Mak dengar tak berenti"

Man pun pergi ke bahagian depan rumahnya lantas menilik menerusi tingkap.

"Mak, meh tengok ni jap Mak...ini bukan anjing yang dah lama abah buang aritu?"

"Ye lah Man, anjing kurap ni la yang abah kau mintak pakcik Samy(dialog konsep 1Malaysia) tolong tangkap & buang kat hujung kampung. Menyusahkan kita je masa dia ada dulu. Habis dikacaunya baju-baju mak yang bersidai. Tong sampah kita tu lagi la, tak pernahnya elok tegak berdiri. Habis dikenjahkannya. Malam-malam nak tido pun susah, terpekik terlolong sekor-sekor dia. Pendek kata masa dia ada dulu kita tak senang hidup kita. Ada je benda yang dia usik. Tu yang Abah ko buang", begitu panjang lebar Mak menceritakan kisah riwayat hidup anjing kurap itu kepada anaknya.

"Ic...patut la Man balik masa cuti raya cina(lagi konsep 1Malaysia diterap) aritu dah takde. Abah dah buang rupanya, jauh tu Abah buang. Camne dia leh balik semula ni?".

"Entah la Man, dia ada terbau bangkai biawak yang mati belakang umah semalam kot. Abah ko belum sempat lagi nak buang. Ish anjing ni, tau je kalo ada benda tak elok kat umah ni".

"Ala Mak, anjing ni kalo di bagi makan ressoto sekali pun tak maunya dia. Idung tu memang dah set bau mende tak elok. Memang dapat la kalo cari. Duduk jauh mana pun. Dah memang fitrah kejadian anjing Mak".

"Betul jugak cakap ko tu Man. Tapi yang Mak pelik, ada gak yang leh layan perangai anjing kurap ni. Ha, ko tengok tu. Bukan main syok ayam jantan tu ralit kagum tengok anjing tu. Padahal masa Abah ko lastik marahkan anjing tu dulu, dia salah seorang saksi kejadian".

"Tak pe Mak, kali ni biar Man setel once & for all(nostalgia PPSMI). Nak tunggu Abah pun lambat lagi, biar Man tembak je anjing ni sampai mampus. Kesian kat Mak".

"Eh.takpe ke Man? Nanti Abah ko marah lak nanti memandai-mandai".

"Takpe Mak, Man dah tanya dia dah. Ni ha mesej Abah(rupa-rupanya sambil bersembang Man sempat berkomunikasi dengan Abahnya)".

"Owh ok, jap Mak ambilkan senapang Abah dalam bilik....Baik-baik Man nanti terkena lak ayam jantan tu sekali".

"Takpe la Mak kalo kena pun, nampak macam dia kagum benar dengan anjing tu. Alang-alang kan"

Man pun membidik sasaran. Nafas ditahan seketika untuk meminimakan pergerakan. Kena tenang supaya tembakan tidak tersasar. Setelah berpuas hati dengan keadaan angin, picu senapang patah dua laras itu ditarik. Dam...dam!

This entry was posted on 2009/10/17 at Saturday, October 17, 2009 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

4 ppl left their mark

sumere  

salah "se0rang" saksi?? bukan salah seek0r ke??
(slah 0rang cepat je nampak, ape ni sumere!)

October 17, 2009 at 1:01 PM

ayam jadian mmg kene pki seorg.. dlu BM dpt bape??

Ayam ni mudah lupa kot??

October 20, 2009 at 4:22 AM
Anonymous  

fuh !! resotto tu..

October 20, 2009 at 6:41 PM

haha...sastera ikut suka memang macam neh...

October 24, 2009 at 12:28 PM

Post a Comment